Studenten van de opleiding Tourism Management bij HBO NHL Stenden hebben een onderzoek gedaan naar hoe de vijf streekmerken met elkaar verbonden kunnen worden. Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door TCF.
Aan hen is het volgende vraagstuk voorgelegd:
De Regio Noord Oost Friesland bestaat uit 4 gemeenten ( Noardeast-Fryslân, Dantumadiel, Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel). De destinatie marketing organisatie: Stichting Regio Marketing Toerisme vertegenwoordigd en verenigd veel ondernemers van de bredere gastvrijheidsindustrie in het gebied. De regio Noord Oost Friesland is een veelzijdig gebied en bestaat uit 5 streekmerken:
Nationaal Park Lauwersmeer, Nationaal Park De Alde Feanen, Nationaal Landschap de Noardlike Fryske Walden, Werelderfgoed De Waddenzee en Stad Dokkum.
Doel: De opdracht voor de studenten van de opleiding Tourism Management is om ideeën te bedenken over hoe deze streekmerken met elkaar verbonden kunnen worden. Het is de bedoeling dat de streekmerken samen een USP vormen voor het gebied. Het is belangrijk dat de studenten creatief aan de slag gaan en daarom mogen zij zelf een passend eindproduct kiezen.
In de periode oktober 2022 en februari 2023 hebben 3 studenten onderzoek gedaan. Het volledige rapport is opvraagbaar. Hier delen wij de conclusie:
Het doel van deze opdracht was om de 5 streekmerken van Noord Oost Friesland – Dokkum, nationaal park de Alde Feanen, de Noardlike Fryske Walden, de Waddenzee en nationaal park Lauwersmeer – te verbinden door samen een USP te vormen. Er zijn verschillende soorten onderzoeken gedaan om zo tot een toerisme product te komen, zoals een PESTEL analyse, SWOT-analyse en een competitie analyse. Verder is onderzoek gedaan naar doelgroepen met behulp van de Leefstijlvinder (verbindingszoeker, inzichtzoeker en harmoniezoeker) plus een enquête om zo een concrete doelgroep te krijgen en om erachter te komen waar hun geïnteresseerd in zijn in een product. Daarna zijn we met verschillende modellen bezig geweest om tot een duidelijk idee te komen. Het idee is dat er een weekend arrangement komt van drie dagen die de toerist meeneemt door alle 5 streekmerken. Elke dag heeft weer nieuwe dingen en zo komen ze alles te zien over de regio. Daarnaast is een stappenplan bedacht wat voor stappen nu kunnen worden gedaan om het werkelijkheid te maken. In conclusie is er met succes een toerisme product bedacht die de streekmerken met elkaar verbinden en het bovendien ook getest aantrekkelijk is voor de specifieke doelgroep.