De dubbeldekker stond klaar voor een groep studenten van Firda. Deze studenten volgen het keuzedeel Standplaatshost en willen ervaring opdoen in de praktijk. Onderdeel hiervan is het spreken door de microfoon in de touringcar. Als de studenten dan toch bij ons zijn willen wij hen ook graag iets vertellen over de zo specifieke touringcarbranche. Een chauffeur en reisleider die dit met veel passie kan doen is René. Wij vinden het heel waardevol dat hij tijd vrij kan en wil maken voor studenten!

Bijna een uur lang heeft hij gesproken over de rol van de reisleider en het ontzorgen van een groep. Dit begint bij een goede voorbereiding van het programma. René heeft verteld dat hij alles goed uitzoekt en altijd een plan B bedenkt voor het geval dat. Tijdens de reis ben je het eerste aanspreekpunt, 24 uur per dag. Dus ook buiten de bus is het de taak van de reisleider om zichtbaar te zijn voor de reizigers. Ook speel je van de voren in op alle vragen die je gedurende de reis kunt verwachten. Dit is vaak doelgroep specifiek. Bijvoorbeeld vragen over de faciliteiten in een hotel, hoe ver het lopen is naar het centrum, hoe laat het ontbijt is, enzovoort.

René zijn motto is dat alle problemen tijdens de reis opgelost moeten worden. Bijvoorbeeld als een hotelkamer niet naar tevredenheid is, dan is hier ook een taak voor de reisleider om zaken te regelen met de receptie. René vertelde ook leuke anekdotes en op deze manier kregen de studenten meer affiniteit met het interessante vak van reisleider. Als naslag werk hebben de studenten een infographic van Reisleider meegekregen.